Monday, February 1, 2010

Biar Bulan Tersenyum 5

(Gambar Hiasan)


“Apa hal dengan budak Uzma tu. Macam ada masalah sahaja.” Seri menyatakan kebimbangannya terhadap Maria.

“Yalah. Ayam percik ni kegemaran dia. Hairan bin ajaib bila dia tidak ada selera terhadap makanan kesukaan dia ini.” Maria yang bersetuju dengan Seri merasa ada sesuatu masalah yang menghantui Uzma. Biasanya bila mereka membawa balik ayam percik Rasamas Uzma akan menyerbu mereka. Tapi lain pula hari ini. Biarpun aromanya yang lazat dapat dihidu dari jauh, Uzma seperti tidak berasa apa-apa. Bersendirian dia di Balkoni. Dengan renungan yang kosong terarah ke luar apartment Nusa.

“Sudahlah tadi kita ajak pergi pasar malam tidak mahu ikut. Makan pun dia macam tak berselera.

“Putus cinta kot.” Maria cuba membuat serkap jarang terhadap gadis yang ralit dengan dunianya yang sendiri itu. Dia tersenyum.

“Jangan-jangan dia ada masalah keluarga. Atau dia tengah sakit. Aku rasa biar aku pergi tengok apa masalah sebenarnya. Nanti kalau dah meletup semua orang susah.” Seri bangun dari sofa dan berjalan menuju balkoni.

“Eloklah tu wahai cik kaunselor yang tak bertauliah. He… he…”

“Banyak cantik muka engkau. Aku ni cuma nak tolong kawan. Kesian kalau dia ada masalah tau.” Seri mencebik Maria yang sedang meratah ayam percik di hadapan mata. Sememangnya Seri merupakan seorang sahabat yang senang dibawa berunding dan dia akan membantu rakan-rakan serumah yang mempunyai masalah peribadi. Mungkin pembacaannya yang banyak dalam bidang psikologi dan masalah-masalah manusia menjadikan dia matang untuk memberikan nasihat terhadap kes-kes yang sewaktu dengannya.

Seri menarik kerusi dan duduk disebelah Uzma.

“Eh. Dah balik rupanya kau orang.”

“Aikkk… tidak sedar engkau rupanya kami dah balik. Patut pun buat tak tahu sahaja dengan aroma ayam percik ini. Emmm… sedang bermeditasi agaknya kawan aku yang sorang ni.”

“Wah. Favourite aku tu.” Uzma tersenyum dan cuba menampakkan keceriaan diwajah biarpun sebenarnya dia gelisah.

“Takkan engkau diet kot. Tak percayalah aku. Badan engkau pun dah slim. Buat apa nak diet.”

“Entah kenapa… aku kurang seleralah malam ni Seri.”

“Uzma. Engkau ni aku kenal bukannya baru. Aku tahu bila kau senang. Bila kau susah hatipun aku dah masak. Sekarang ni, cuba engkau cerita apa masalah yang membelengu diri. Pak We lari kah? Ada masalah keluarga kah? Aku kat sini sedia membantu.”

Uzma cuma diam. Tetapi sedikit demi sedikit kelihatan air matanya mulai berlinang. ‘Kenapa diwaktu aku tengah sedih ini semua orang ada kat sini. Aku lebih senang melayan diri tanpa diganggu diwaktu-waktu sebegini.‘

Seri kaget dengan tingkah Uzma yang tidak semena-mena menahan esakannya. Kadang-kadang Seri kagum dengan kekuatan diri Uzma. Mungkin hari ini dia sudah tidak berdaya membendung segala yang sarat dihati. Dia menarik kerusi dan merapatkan dirinya kepada Uzma. Seri memeluk Uzma yang sudah mulai menangis.

“Uzma. Engkau aku anggap seperti adik aku sendiri. Kalau ada masalah cakap kat aku. Apa yang boleh dibantu aku akan bantu. Lagipun tidak adil jika aku membiarkan saudara seagama aku menderita.”

“Aku sedih sangat dengan keadaan aku sekarang ini Seri. Sudahlah ibu dan bapa telah tiada, kini aku diderakan lagi dengan perkara yang berlaku dua hari lepas.” Uzma memulakan ceritanya bagaimana dia dipecat dan sehingga kini belum ada rezeki untuk bekerja di mana-mana. Dia merasakan bahawa dirinya bernasib malang. Selalu sahaja didengki. Setelah ibu dan bapanya meninggal selepas kemalangan dia dijaga oleh bapa saudaranya. Segala harta peninggalan ibubapa telah dibolot oleh Tetapi dia dilayan seperti hamba abdi. Akhirnya setelah dia tidak sanggup lagi menahan penderitaan yang dialami dia melarikan diri dari kampong. Itulah bermulanya episod Uzma berdikari.

“Engkau jangan susah hati Uzma. Kami akan membantu engkau sedaya yang termampu oleh kami.” Tiba tiba Maria yang telah lama berdiri dibelakang mereka bersuara. Dia yang tidak berapa sedap hati sedari tadi memerhati dari jauh mendekati dan turut mendengar apa yang diceritakan oleh Uzma. Dia turut memeluk Uzma dari belakang agar Uzma akan mendapat kekuatan.

“Terima kasih sahabat-sahabat sejatiku.” Ada rasa kelegaan dihati Uzma setelah diluahkan segala apa yang telah terbuku di hati kecilnya.

“Eh, kawan-kawan. Engkau orang tak berasa lapar kah? Perut aku dah berdendang lagu keroncong. Sebelum melarat ke lagu metal baik kita pergi menunaikan nafsu perut ni.” Maria yang sudah lapar menarik kedua-dua rakannya untuk ke meja yang telah terhidang makanan yang dibeli di pasar malam tadi.

No comments:

Post a Comment