Monday, January 18, 2010

Biar Bulan Tersenyum 2

(Gambar Hiasan)

TERCUNGAP-CUNGAP Uzma berlari ke arah mesin perakam waktu. Lambat lagi dia hari ini. Terpancar kesal di wajah gadis itu. Bagai mengerti bahawasanya sebentar lagi dia akan mendengar ceramah percuma dari Supervisor dia yang tersangat peramah itu.

'Itulah. Malam tadi tidur lambat sangat. Merenung bulan konon. Nasiblah hari ini. Kepala pun tidak betul lagi ni. Masih ada rasa pening akibat tidak cukup tidur.'
Kalau hendak dikira antara rumah dia iaitu di apartment Nusa itu jauhnya kira-kira lima belas minit berjalan kaki sahaja. Hari ini dia berlari lagi menjadikan masa perjalanan ke tempat kerjanya di Restoran Bunga Raya ini cuma sembilan minit dua puluh lima saat.

"Uzma, kan saya sudah cakap berkali-kali. Tidak boleh datang lewat. Engkau ingat ini bapa engkau punya restoran!" Sengaja ditekankan ayat bapa engkau punya restoran agar Uzma akan insaf selepas ini.


"Maafkan saya Cik Muni. Saya cuma terbabas sedikit sahaja tadi." Sambil tertunduk-tunduk dan membuat muka belas mengharap Munifah memaafkan kesalahannya. Supervisornya yang berbadan gempal itu terus menerus memberi ceramah motivasi versi pagi hari terhadap gadis kurus yang berambut paras bahu itu. Agaknya hari ini mood Cik Munifah tidak baik menyebabkan dia semakin bersemangat membebel pada pandangan Uzma. Nampaknya tiada maaf bagimulah kali ini. Uzma hanya mengangguk-angguk sepanjang sessi tersebut. Kalah orang Jepun yang tunduk hormat terhadap seseorang yang lain.

"Hah, kau pergi layan pelanggan yang baru masuk itu. Jangan sampai dia membuat aduan yang tidak elok tahu." Akhirnya terasa lega sekali bila terlepas dari bebelan yang panjang itu. Tidak sia-sia aku selalu praktis agar suara-suara yang aku tidak suka masuk telinga kiri dan terus keluar ke telinga kanan. Jika aku simpan lama-lama dalam hati tentu aku akan jadi tidak keruan dan akan jadi sakit hati.

Setelah mengucap terima kasih yang tidak begitu ikhlas Uzma berlalu dan mengambil order di meja yang baru diduduki oleh sepasang pasangan yang tampak begitu romantis sekali. Dia mengambil dua buku menu dan dengan hormat meletakkan di hadapan setiap tetamu di Restoran itu. Rengekan manja yang terlebih-lebih oleh perempuan di hadapannya itu membuatkan Uzma teramat meluat sekali. Namun sebagai seorang pekerja yang tahu diri bekerja dengan orang dia masih mampu mempamerkan senyuman diwajahnya.

"Darling, you nak makan apa? Lamb Chop nak?"

"Ikut suka youlah."

"Bagi Lamb chop dua. Fresh orange satu. Honey dew satu."

"Ada nak tambah apa-apa lagi Cik." Uzma cuba berbasa-basi dengan harapan pelanggan akan menambah order lagi. Begitulah yang diajar oleh Cik Muni terhadap tatacara mengambil pesanan. Selalunya pelanggan akan menambah pesanan lagi jika kita menyoal sebegitu.

"Emmm... tambah banana split satu." Akhirnya perangkap yang dipasang berjaya juga. Uzma tersenyum dalam hatinya.

"Ada nak tambah apa-apa lagi Cik." Sengaja mengumpan sekali lagi.

"Darling. You nak apa lagi?" Lelaki itu menggeleng kepalanya tanda sudah cukup dengan apa yang di pinta.

"Ada nak tambah apa-apa lagi Cik?" sekali lagi Uzma mengumpan.

"Okaylah bagi bubur jagung satu. Itu saja." Uzma mencatatkan dalam kertas ordernya dan mengulang sekali lagi apa yang diorder oleh pasangan tersebut. Dengan tersenyum Uzma meminta izin untuk mengundur diri.

Restoran Bunga Raya yang terletak di pinggir bandar Kuala Lumpur itu sering menjadi tumpuan pelanggan. Terdapat meja bulat yang boleh memuatkan sehingga sepuluh orang dan juga meja empat segi yang boleh memuatkan empat orang pelanggan pada satu-satu masa. Meja yang dilapik dengan pelapik putih dan kerusi disarung dengan pembalut berwarna merah menceriakan lagi Restoran tersebut. Apatah lagi dindingnya di cat dengan warna kuning keemasan menambahkan keceriaan di situ. Menjadikan restoran itu eksklusif.
'Pranggg...' Bunyi mangkuk terjatuh ke atas pinggan di atas meja mengejutkan para pelanggan yang sedang enak menjamu selera.

"Maaf Encik. Saya tidak sengaja."

"Buta kah? Tengok ni. Sudahlah kotor. Terkoyak baju saya ni."
Uzma tidak mampu berkata apa-apa lagi. Tidak disangka ketika menghantar makanan tadi dia tergelincir dan terus jatuh ke atas seorang pelanggan yang sedang menanti makanannya. Bubur yang di bawanya habis tumpah ke atas baju. Yang lebih menyiksakan, semasa Uzma terjatuh dia sempat menarik baju lelaki tersebut untuk dia menyeimbangkan badannya. Malangnya dengan merentap baju tersebut membuatkan ianya terkoyak. Uzma terkesima dengan kejadian yang tidak terduga itu.

Setelah dimaki hamun oleh lelaki itu dia membuat laporan kepada pengurus restoran. Akhirnya dia diberi pampasan dan tidak perlu membayar apa-apa terhadap makanan yang dimakannya hari itu.

"Uzma. Masuk ke pejabat saya." Pengurus memanggil Uzma setelah pelanggan tersebut pulang.

2 comments: